Pages

Thursday, May 22, 2014

Mencari Bahagia

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Catatan ringkas untuk dishare dan di ingatkan semula kepada kita semua. 
Walaupun kita dah tau formula2 ni semua, tapi fitrah kita sebagai manusia, 
bila kita tengah emosi, marah dan sedih, kita xingat dah semua ni.. 

Sebab tu menjadi kebiasaan aku, bila rasa sedih atau kecewa, aku akan buka balik notebook aku, dan reset balik emosi aku. 

Bukanlah aku yang pandai sangat mengilhamkan ni semua, tapi ni semua hasil nota dari ceramah2 yang aku ikuti dari ceramah Prof Muhaya, Ustaz Pahrol, Ustazah Norhafizah Musa, Ustaz Ebit dan mcm2 lagi. Semua penceramah2 ni sangat memberi impak positif dalam diri aku. 

Dan dengan medium ni, semoga semua dapat berkongsi ilmu dan menjadi seorang yang kuat dalam menghadapi cabaran hidup kita di dunia yang sementara ini.. 



Kurangkan 4M untuk bahagia :


1. Menyesal 


2. Mengeluh


3. Merungut


4. Mengumpat



Berdoalah setiap hari :

" Ya Allah, Jadikanlah diriku ini gembira hanya dengan-MU,dimana aku tidak perlukan mahkluk, hanya memerlukan Pencipta. " 


  • Doakan orang yang kita dengki @ orang yang mempunyai perselisihan dengan kita. (paling tidak, sedekahkan al fatihah)
  • Lihat kebaikkan orang lain. jangan pernah bajet bagus,dan terasa diri kita baik dan sempurna. Biar kita menganggap diri sendiri buruk.
  • Setiap hari, lihat cermin dan bersyukur. Maafkan semua orang. 
  • Carilah kebahagiaan kita dengan memberi kebahagiaan kepada orang lain.

" Kita tidak akan tenang jika kita tidak menenangkan orang lain,

Kita tidak akan bahagia jika kita tidak membahagiakan orang lain,

Kita tidak akan bebas jika kita tidak membebaskan orang lain. " 




No comments:

Post a Comment